Koncepcja pracy i rozwoju ZSP
Zespół Szkół Poligraficznych to szkoła:
- nowoczesna, efektowna, ale przede wszystkim efektywna, dająca solidne podstawy dalszego kształcenia;
- twórcza – uczy nie tylko, jak żyć, ale i jak zmieniać życie;
- respektująca podstawowe zasady etyczne – patriotyzm, tolerancję, empatię;
- wspierająca rodziców w wychowaniu i kształceniu;
- dbająca o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów i pracowników;
- mocno osadzona w środowisku lokalnym;
- przyjazna, jest miejscem, gdzie z przyjemnością przychodzi uśmiechnięta, szczęśliwa i zadowolona młodzież, uśmiechnięci nauczyciele i inni pracownicy szkoły, zadowoleni rodzice.
Kierunki działania i funkcjonowania szkoły
Podstawowymi zadaniami szkoły jest:
- dbanie o wszechstronny rozwój uczniów na miarę ich możliwości intelektualnych
i psychofizycznych; - przygotowanie uczniów do roli odpowiedzialnych obywateli;
- dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalny uczniów;
- stworzenie środowiska przyjaznego uczniom;
- stworzenie nowoczesnej bazy dydaktycznej;
- ustawiczne doskonalenie się nauczycieli;
- wpajanie pozytywnych wartości etycznych;
- dążenie do efektywnej współpracy z rodzicami i preferowanie rodzinnych wartości, obyczajów i tradycji.
Powyższe zadania będziemy realizować, działając w sposób systematyczny oraz zaplanowany w poszczególnych dziedzinach życia szkoły:
- Podnoszenie jakości i efektów kształcenia.
- Działalność wychowawcza i opiekuńcza szkoły.
- Rozwijanie samorządności uczniowskiej.
- Współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami.
- Promocja szkoły.
- Podnoszenie jakości i efektów kształcenia
- Wspieranie rozwoju nauczycieli, aby ze spokojnym sumieniem można było powiedzieć o każdym z nich, że jest osobą posiadającą niezbędny zasób wiedzy odnośnie sztuki uczenia i uczenia się, potrafiącą współpracować z każdą grupą uczniów i rodziców, stosując zróżnicowane metody pracy oraz potrafiącą analizować i wyciągać wnioski ze swojego działania.
- Zwrócenie szczególnej uwagi na dokształcanie nauczycieli kierunkach pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodzicami.
- Wspieranie i motywowanie nauczycieli w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego.
- Umożliwienie rozwijania własnych pasji i zainteresowań,
- Integrowanie rady pedagogicznej, stwarzanie właściwej atmosfery pracy i nauki.
- Rozszerzenie oferty edukacyjnej szkoły:
- realizacja przez nauczycieli programów własnych oraz innowacji pedagogicznych;
- kontynuacja organizacji kół zainteresowań oraz zajęć wyrównawczych zgodnie z oczekiwaniami uczniów i ich rodziców;
- wdrożenie „nauczania na odległość” (e-learning) jako dodatkowej formy kontaktu nauczyciela z uczniem zdolnym lub przebywającym na długotrwałym zwolnieniu lekarskim;
- udział uczniów w konkursach międzyszkolnych i organizowanie takich na terenie szkoły;
- ustawiczne monitorowanie wyników nauczania;
- zaspokajanie potrzeb uczniów o różnych stylach uczenia się, oddziaływania na wszystkie rodzaje inteligencji – indywidualizacja nauczania – uczenia się;
- propagowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących oraz wykorzystujących technikę komputerową na wszystkich przedmiotach;
- zwrócenie szczególnej uwagi na ocenianie kształtujące (wprowadzenie tego sposobu oceniania obok oceny wyrażonej stopniem) – ocena kształtująca zawiera zarówno odniesienie do tego, co dobre i pozytywne, jak i analizę niepowodzeń oraz wskazówki i zalecenia co do kolejnych kroków kształcenia;
- zaktywizowanie uczniów poprzez wprowadzanie w szerszym zakresie pracy metodą projektu – kontynuacja działań w zakresie promocji zdrowego stylu życia (organizacja dnia zdrowia);
- wprowadzenie części zajęć wychowania fizycznego w formach pozaszkolnych;
- udział szkoły w projektach realizowanych z funduszy unijnych.
- Rozwijanie bazy dydaktycznej poprzez:
- wzbogacenie sal lekcyjnych o nowe pomoce dydaktyczne;
- utrzymanie odpowiedniego wyposażenia bazy sportowej szkoły;
- unowocześnienie komputerów oraz oprogramowania do kształcenia w zawodach;
- zakup tablic interaktywnych do pracowni zawodu oraz przedmiotów przyrodniczych;
- uruchomienie sal dydaktycznych w budynku warsztatów szkolnych;
- dbanie o wystrój wnętrza budynku i otoczenia zewnętrznego (pomalowanie ogrodzenia);
- dalsza informatyzacja szkoły, komputer we wszystkich salach lekcyjnych, wzbogacanie o nowe programy edukacyjne, wymiana lub odnowienie istniejących sprzętów szkolnych.
- Systematyczne badanie poszczególnych obszarów pracy szkoły, analizowanie wyników nauczania ze szczególnym uwzględnieniem realizacji celów nowej podstawy programowej i RPN – proces ten pomoże szkole efektywniej planować oraz inicjować zadania do dalszego jej doskonalenia.
- Zapewnienie profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Wspieranie rozwoju nauczycieli, aby ze spokojnym sumieniem można było powiedzieć o każdym z nich, że jest osobą posiadającą niezbędny zasób wiedzy odnośnie sztuki uczenia i uczenia się, potrafiącą współpracować z każdą grupą uczniów i rodziców, stosując zróżnicowane metody pracy oraz potrafiącą analizować i wyciągać wnioski ze swojego działania.
- Działalność wychowawcza i opiekuńcza szkoły
Kładziemy, głównie nacisk na:
- wychowanie w duchu patriotyzmu, poszanowania tradycji i symboli narodowych;
- uczciwość i prawość jako zasady postępowania;
- poszanowanie godności człowieka;
- odpowiedzialność za swoje decyzje;
- umiejętność współpracy.
Osiągamy to poprzez:
- przestrzeganie praw dziecka;
- indywidualne postrzeganie potrzeb każdego ucznia;
- bardzo dobrą znajomość środowiska rodzinnego ucznia;
- zachowanie przez nauczycieli i pedagoga dyskrecji w sprawach ucznia;
- zdobywanie zaufania.
W związku z zagrożeniami zewnętrznymi, wynikającymi z rozwoju cywilizacyjnego konieczne jest podejmowanie systematycznych działań profilaktycznych. Zwracamy szczególną uwagę na:
- Nawiązanie ścisłej współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i Komendą Policji w celu przeprowadzenia zajęć zarówno dla młodzieży jak i rodziców z zakresu:
- bezpieczeństwa w sieci;
- nałogów w życiu młodego człowieka;
- prawo a nieletni;
- asertywność.
- Bezpieczeństwo uczniów w szkole jak również w jej otoczeniu, w trakcie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych organizowanych w szkole i poza jej terenem.
- Propagowanie zdrowego i bezpiecznego trybu życia.
- Przeciwdziałanie absencji uczniów na zajęciach – dziennik elektroniczny.
- Rozwijanie samorządności uczniowskiej
Jednym z priorytetów w ZS Poligraficznych jest rozbudzanie w uczniach poczucia decyzyjności w sprawach ich bezpośrednio dotyczących. Rzeczywiście realizowana samorządność to zasada, dzięki której szkoła może stać się dla ucznia bardzo ważnym miejscem. W szkole wspieramy i rozwijamy samorządność uczniowską, dzięki której można doprowadzić do utożsamiania się uczniów ze szkołą i klasą, a dzięki temu dużo bardziej efektywnie realizować cele pracy wychowawczej, eliminując przy tym zagrożenia ze strony atrakcyjnych dla wielu uczniów toksycznych grup rówieśniczych.
W tym celu systematycznie odbywają się spotkania się z Samorządem Uczniowskim i jego opiekunem, aby wspierać organizowane przez nich akcje, wysłuchać ich opinii i propozycji dotyczących spraw szkolnych.
- Współpraca z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami
Poprzez:
- informowanie rodziców o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych szkoły;
- zapoznawanie (przypominanie) na zebraniach Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Klasyfikowania i Promowania, Statutu Szkoły, wymagań
na poszczególne oceny – stała informacja na stronie internetowej szkoły; - systematyczne przekazywanie informacji o zachowaniu, postępach w nauce, sukcesach i ewentualnych przyczynach trudności ich dziecka – konsultacje indywidualne;
- zasięganie opinii nt. pracy nauczycieli w związku z ich awansem;
- umożliwienie korzystania z porad pedagoga i psychologa.
Dążymy do tego, aby rodzice aktywnie włączali się w życie szkoły:
- biorąc czynny udział w uroczystościach szkolnych,
- uczestnicząc w warsztatach i spotkaniach z psychologiem,
- aktywnie uczestnicząc w procesie modyfikowania programu wychowawczego
i profilaktyki, - uczestnicząc w tworzeniu oferty zajęć pozalekcyjnych,
- współdecydując o wyborze kierunków rozwoju szkoły;
- inicjując i współrealizując przedsięwzięcia dydaktyczne i wychowawcze.
W celu zintegrowania całej społeczności szkolnej – rodziców, nauczycieli i uczniów – organizujemy spotkania plenerowe o charakterze sportowo – rekreacyjnym lub piknikowym.
Współpracujemy z wieloma instytucjami wspierającymi edukację: Radą Osiedla STOKI, Miejską Biblioteką Publiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Strażą Miejską, Miejską Komendą Policji, Strażą Pożarną, teatrami, kinami i muzeami.
Współpracujemy również z czternastoma firmami poligraficznymi na terenie Łodzi. Zmierzamy do uzyskania klasy patronackiej.
- Promocja szkoły
Staramy się, aby informacje o szkole docierały z różnych źródeł, m.in.:
- poprzez Internet – systematycznie aktualizowana strona szkoły, wprowadzenie strony w języku angielskim,
- wydawanie gazetki szkolnej i rozpowszechnianie jej w gimnazjach,
- nawiązanie współpracy z Telewizją Łódź,
- organizowanie tzw. drzwi otwartych,
- współpraca z Radą Osiedla Stoki.
Pozytywny obraz w środowisku uzyskamy również:
- organizując zajęcia sportowe, plastyczne, koncerty muzyczne dla uczniów
uczęszczających do pobliskich gimnazjów (publicznych i niepublicznych); - zapewniając pomoc materialną rodzinom ubogim (dostarczanie żywności);
- organizując kiermasze prac uczniów z naszej szkoły, kartek świątecznych itp.;
- współpracując z okolicznymi gimnazjami i szkołami podstawowymi;
- włączając się w ważne i wartościowe wydarzenia lokalne.